Just-in-time verpakkingsleverancier voor PALI Group
PALI Group is de schakel tussen vraag en aanbod, de beste partner in de keten voor kalfs-, geiten- en varkensvlees. Het familiebedrijf is één van de grootste veehandelsorganisaties en vleesproducenten van Europa en is een betrokken partner die adviseert en begeleidt. Paul Meeuwissen, directeur operationele zaken: “We streven ernaar om in de gehele keten toegevoegde waarde te leveren.”
Het unieke van PALI Group is dat zij werkelijk de gehele keten bestrijken. Zo heeft het bedrijf slachterijen in ’s Hertogenbosch (kalveren) en Geldrop (varkens), maar ook vrieshuizen en zelfs een leerlooierij. De basis van het concern wordt echter gevormd door de veehandelsbedrijven. “In bijvoorbeeld het kalfsvlees beheersen we de hele keten van het mesten tot het eindproduct. We hebben daardoor controle op de herkomst en op het welzijn van de aangevoerde dieren. In ons selectiecentrum worden alle kalveren gescand en direct gecontroleerd op een volledige en correcte registratie in het I&R-systeem. In alle stadia kunnen we de kalveren en de daarvan afkomstige vleesproducten traceren.”
Kwaliteit van exportverpakking
Paul Meeuwissen stelt dat de marges in de vleessector het familiebedrijf dwingt tot ondernemen en dan gaat het onder meer om het behalen van een bepaalde schaalgrootte. “In alle facetten van de vleessector gaat het om de marge die je behaalt op de inkoop en de verkoop. Door de keten als geheel te bezien kun je niet alleen het rendement verhogen, maar ook de kwaliteit van het eindproduct. Het heeft ook tot voordeel dat je in de contracten van de leveranciers een garantie kunt afgeven. Dat heeft onder meer te maken met de schaalgrootte van ons bedrijf en met de kennis van de markt die we hebben. In totaal wordt 85 tot 95 procent van onze afzet geëxporteerd naar ongeveer zestig landen in de wereld. De helft van de aanvoer van dieren is afkomstig uit Nederland. De andere helft uit de ons omringende landen, maar nooit verder dan een dagreis van ons verwijderd. Een bewuste keuze die te maken heeft met de transportafstanden in het kader van dierenwelzijn.”
Spreiding van afzetmarkten
De sector heeft weinig last van de conjunctuur. Dierziektes zijn wel van invloed op de aanvoer en de afzet. Wanneer er bijvoorbeeld in China varkenspest heerst, veranderen de invoerstromen in China. Dichter bij huis in België zijn er gebieden afgesloten omdat er Afrikaanse varkenspest is geconstateerd bij wilde zwijnen. “Plaatselijke overheden kunnen dan een gebied afsluiten en kan er een probleem in de aanvoer van dieren ontstaan. Dat is een van de redenen voor spreiding van aanvoer, maar ook voor bijvoorbeeld de investering in vrieshuizen. In die zin zijn we voorraadhoudend geworden. Het maakt onze exportpositie sterker, met name buiten Europa.”
Maatwerk en traceerbaar tot in de verpakking
Vitelco is de kalverslachterij van PALI Group en gevestigd in ’s Hertogenbosch. Vanuit daar levert PALI Group blank, jong rosé en rosé kalfsvleesproducten aan klanten verspreid over de hele wereld. Per klant en per land spelen er soms heel verschillende wensen. Afhankelijk van de toepassing vragen klanten om verschillende productsoorten, kwaliteiten, vetbedekkingen, gewichten en verpakkingen. "We zien dat we steeds minder kalfsvlees direct vanuit de slachterij ‘in de been’ leveren. Dat is nu nog maar 30% tegen 90% zo’n tien jaar geleden. Klanten specialiseren zich steeds verder en vragen om alleen dat stukje dat ze nodig hebben. Omdat wij over de hele wereld leveren, weten we voor elk stukje wel een afnemer te vinden. Zo gaat er niets van het kalf verloren. Het betekent ook dat we steeds verder naar de consument toewerken. Waar we eerst de bovenbillen als geheel leverden, worden ze nu al gevliesd en in delen gesneden. Onze snit wordt ook steeds diverser en specifieker voor een klant. Dat kon vroeger niet, omdat we toen met grotere batches werkten. In de nieuwe uitbeenderij kan het wel. De onderdelen van het kalf blijven in de hele lijn bij elkaar en direct daarna etiketteren we ze."
Verpakkingsvoorraad op afroep
Eén van de sterkte punten van PALI Group is de greep die zij heeft op de logistiek in het hele proces. Er vindt een voortdurende afstemming plaats tussen vraag en aanbod. Uiteraard geldt dat ook voor de leveranciers. “Het managen van de productie, de aanvoer en de afvoer vereist veel afstemming. Zowel in de productie, de logistiek eromheen en het contact met leveranciers. Het is nu eenmaal zo dat vierkante meters duur zijn. Dat is bijvoorbeeld een van de redenen om Smart Packaging Solutions de verpakkingen op afroep te laten leveren. Feitelijk leveren zij just-in-time. Daar zijn zij sterk in en het is voor ons een belangrijke toegevoegde waarde. We hebben veel verschillende verpakkingen; onze eigen verpakkingen, maar ook private labels en dat in verschillende talen en ontwerpen. De verpakkingen van massief karton bieden meer voordelen. We hebben zowel vers als diepgevroren, toch kunnen we met één type verpakking volstaan. Voor ons was dat een eis. Juist in het logistieke proces is het van belang dat te standaardiseren. We zoeken echter altijd naar optimalisatie. Dat kan bijvoorbeeld zitten in het grams/gewicht van het karton. Een iets zwaardere doos kan de stapelbaarheid vergroten en daarmee voordeel opleveren in de logistiek. De verpakking is dan weliswaar duurder, maar de kosten van het transport lager.”
5% meer efficiëntie
In 2016 heeft PALI Group haar verpakkingsafdeling volledig vernieuwd. “Ons doel was 5% meer efficiëntie te bereiken. Dat doel hebben we ruimschoots behaald. De verschillende verpakkingen van Smart Packaging Solutions komen nu vanuit het plafond precies op de plekken waar we ze nodig hebben. We hebben er echter nog wel voor gekozen de dozen handmatig op te zetten. Dat heeft te maken met het feit dat we zoveel verschillende verpakkingen hebben. De ergonomie van de verpakkingen van Smart Packaging Solutions is van dien aard dat ze relatief makkelijk uit te vouwen zijn. De hoge kwaliteit van de bedrukking maakt dat we ons met onze verpakking onderscheiden in de wereldwijde markt.”
PALI Group is een echt familiebedrijf. In 1959 opgericht door Tiny Paridaans en Bert Liebregts en tot op de dag van vandaag in handen van de familie. Op dit moment staat de derde generatie aan het roer. “Wij vinden het belangrijk dat we onze klanten op een persoonlijke manier helpen en voelen ons dan ook nauw betrokken bij al onze relaties. Vertel ons uw wensen en wij zorgen voor een passend aanbod. Geef uw mogelijkheden aan en wij zorgen voor aansluiting bij de vraag. Samen gaan we voor een optimale keten die werkt voor iedereen, met oog voor rendement, kwaliteit en dierenwelzijn.”